fbpx

Sådan skriver du en skarp landingside

19. januar 2021
En landingside hedder det på nydansk. Det gør ikke forvirringen mindre, at ordet i sig selv er et delvist oversat begreb fra engelsk. Kort fortalt, så er det her dine kunder ”lander” når de klikker sig videre fra en annonce eller et nyhedsbrev. Hér sælger du dit produkt. Det kunne lige så godt hedde en salgsside.

Du har lagt timevis af arbejde i dit produkt. Fra første ide til den sidste detalje. Det har kostet blod, sved og tårer. Nu er den her! Hårtørreren, der tørrer dit hår på 1 minut. Grillen, der lover perfekt kød hver gang. Rådgivning med resultatgaranti. Et fantastisk produkt.

Fang dine kunders opmærksomhed (og deres kreditkortoplysninger) med denne guide til en knivskarp landingside.

Lad ikke det hårde arbejde gå til spilde med en landingside, som sender dine kunder direkte tilbage i køen hos Google. Lad os komme i gang med at se på, hvad din landingside kan indeholde!

Ingen læser din tekst! De ”scanner” den

Mennesket er sådan indrettet, at det elsker nemme løsninger. Uanset, om du vil indrømme det eller ej. Nemt, hurtigt og lige-til rimer netop på, hvordan du skal opsætte din landingside.

Det skal være så nemt som at klø sig i nakken at forstå, hvad dit produkt eller din ydelser gør for mig.

Med tryk på mig! Vi mennesker tænker rigtig meget på os selv. Selvom vi er varme og omsorgsrige mennesker, så er det altid rigtig vigtigt, hvad vi får ud af noget-som-helst.

Uanset om du sælger vitaminer, træning, eller lædersko. Jeg vil vide, hvad jeg får ud af det. Hvorfor skulle jeg ellers investere mine penge i netop det, du sælger? Sørg derfor for visuelt at fremhæve disse elementer i teksten. Altså der, hvor du forklarer mig, hvilket udbytte jeg får af dit produkt. På en letforståelig måde. Gerne lidt hurtigt, tak.

Sådan gør du din landingside let at scanne

For det første skal du skrive en letlæselig tekst. Del de lange sætninger op i kortere sætninger og brug store overskrifter og underoverskrifter. Vær gerne generøs med underoverskrifterne. Husk, at mange vil læse din tekst fra en lille skærm på deres mobiltelefon.

Brug visuelle fremhævelser såsom punktopstillinger, farvede tekstbokse, korte tekstafsnit på billeder og store overskrifter for at gøre indholdet let at scanne. Alle grafiske kneb gælder!

Giv desuden dine læsere medvind ved at dele teksten op i overkommelige bidder. Her kan du bruge punktopstilling, tekstbokse og fremhævede citater og kundeanmeldelser.

Hold ikke din webdesigner tilbage, alle grafiske kneb er tilladt i disciplinen landingsider.

Prøv eventuelt at scanne denne artikel blot ved at læse underoverskrifterne og det, der er fremhævet med grøn. Du får næsten det hele med. Det er smart, når dine kunder ikke orker at læse en lang roman om dit produkt. 

En tekstmur får læserne til at give op

Slå ikke læseren ud af kurs med en wall-of-text. Herunder ser du et eksempel på en solid wall-of-text. Det er selvsamme tekst, som du læser lige nu. Bare uden den flotte opsætning. En solid tekst uden åndehuller kan slå selv den mest ivrige læsehest ud af kurs. Ud tilbage på Google. Ind tilbage på Facebook. Eller hvor han/hun nu kom fra.

Og ja, det er stadig en wall-of-text, selvom der er afsnit i teksten. Der skal mere til end blot et par tryk på enter-tasten.

Desuden, så findes der heller ikke særlig mange ivrige læseheste. De færreste af os gider ikke at kæmpe os igennem en uoverkommelig tekstvæg.

Fremhæv udbyttet på din landingside 

Foruden tekstens opbygning, så er indholdet selvfølgelig også vigtigt. Her er det afgørende at se sagen med kundens øjne. Både med hensyn til dit ordvalg og hvilke argumenter, du bringer på banen. Tænk som Fru. Jensen, Hr. Hansen eller Josefine Amalie. Hvad er vigtigt for dem?

Hvis du synes bogstavsmodeller såsom EFU-modellen lyder kedelig, så kan du nøjes med den helt enkle version: What’s in it for me? Kort og godt.

Hvorfor skal jeg slå til og investere i dit produkt eller din ydelse. Hvad får jeg ud af det? Med andre ord, hvilket udbytte får jeg. Bliver jeg rigere, flottere eller klogere. Hit me! Er du usikker på, hvad du skal svare, så skal du gå i tænkeboks. Er din svar langt og kompliceret, så skal du gå i tænkeboks.

Her skal du være lidt kort og kontant. Gå lige til sagen.

Inspiration til indholdet på din landingside

  • Hvilke problemer løser dit produkt?
  • Hvordan virker dit produkt?
  • Hvilket udbytte giver dit produkt?
  • Forskning eller dokumentation
  • En demonstration af dit produkt, gerne video
  • Imødekom kundernes bekymringer
  • Eventuelt før/efter-billeder

Demonstrér produktet i en video

Slå to fluer med et smæk og demonstrér, hvordan produktet virker i en video. Mange mennesker foretrækker at se og lytte fremfor at læse. Dét kan du imødekomme med en video. Optag eventuelt også svarene på de ofte stillede spørgsmål i en video. På denne måde ligger det vigtigste indhold lettilgængeligt for flere forskellige kundetyper.

Mangler du inspiration kan du støve EFU-modellen af. Bogstaverne står for egenskaber, fordele og udbytte. Modellen er en påmindelse om, at du skal beskrive dit produkts egenskaber, fordele og udbytte.

Ofte vil det give mening at vende modellen på hovedet og starte med udbyttet. Hér fanger du nemlig for alvor dine kunders opmærksomhed.

Imødekom indvendinger og bekymringer

Selvom du har dine argumenter på plads og præsenterer dem på en letforståelig måde, så sidder dine kunder sandsynligvis med nogle bekymringer. Usikkerheder. Bekymringer. Indvendinger. Kært barn har mange navne.

Hvilke spørgsmål sidder kunderne med? Imødekom indvendinger og usikkerheder ved at svare på dem.

Er du i tvivl, så tag en snak med kundeservice. De ved helt sikkert, hvad kunderne spørger om. Tag udgangspunkt i de spørgsmål, som går igen.Her får du et godt indblik i, hvad dine kunder bekymrer sig over i forhold til at investere i dit produkt.

Du kan endda imødekomme de kunder, som blot vil blive skuffede over købet. Henvis den pænt til et andet produkt. Du kender måske beskrivelser såsom ”dette produkt er for dig, som…” eller den moderne kusine ”dette produkt er ikke for dig, som…” Her hjælper du dine kunder på vej til at træffe en god beslutning. Det giver tryghed og tilfredse kunder.

Kundeudtalelser og anmeldelser på din landingside

Svesken på disken! Hvad siger din kunder? Med kundeudtalelser og anmeldelser opnår du tryghed hos nye kunder, som kan se, at dit produkt har skabt det ønskede udbytte. Det giver troen på, at det kan gøre det samme for dem.

Bed dine eksisterende kunder om at anmelde dit produkt i din webshop eller få udtalelserne tilsendt.

Brug udtalelser og anmeldelser på din landingside til at vinde nye kunders tillid.

Udtalelserne kan være korte eller lange. Det vigtige er at de viser, hvilken oplevelser dine kunder har med dit produkt og din forretning. Er det let at anvende, stormende effektivt eller bedst-til-prisen? Giv dine kunder svaret.

anmeldelse himmelblaa

Opnå ekstra troværdighed med kundernes navn og billede

Online anmeldelser er det nærmeste du kommer den eftertragtede word-of-mouth effekt. Altså et godt omdømme, som spreder sig mund-til-mund.

Kender dine kunder ikke hinanden må du nøjes med second-best, nemlig de online anmeldelser og anbefalinger.

Opnå ekstra troværdighed ved at lade dine kunder fremgå med navn og billede. Med deres tilladelse, selvfølgelig.

Hvor mange knapper skal der være?

Så, nu har du overbevist kunden. Han er interesseret! Men, hvor køber man? Det er ærgerligt ikke at have en købsknap midt på siden, hvis dine kunder allerede er overbevist dér. Call-to-action knapper kan du fordele ud over din landingside. Vær ikke bange for at tilføje fem knapper eller mere, hvis siden er lang.

En “sticky button” er altid synlig uanset hvor på siden kunden befinder sig. 

Alternativt kan du overveje en ”sticky button”, som klæber sig til bunden af skærmen. Så har dine kunder altid knappen ved hånden. Smart ikke?

Vi håber, du kommer godt i gang med din landingside!

Har du brug for hjælp?
Få 30 min. gratis sparring om dit projekt ring på 3055 9970 eller læs mere om tekstforfatning her.

Strukturér indholdet til din hjemmeside med et sitemap

Strukturér indholdet til din hjemmeside med et sitemap

I denne artikel finder du inspiration til, hvordan du kan lave et sitemap til din hjemmeside. Et sitemap giver dig et overblik over indholdet, og hvordan det skal fordeles på siden og i menustrukturen. En intuitiv og let-overskuelig navigation gør det lettere for dine...

read more
Kickstart trafikken til din hjemmeside

Kickstart trafikken til din hjemmeside

I denne artikel får du tre forslag til, hvordan du kan generere trafik til din eller jeres site. Den nye hjemmeside er lanceret. Fedt! Nu sidder du og venter på at det vælter ind med trafik. Sitet er jo top-lækkert, så det burde vælte ind med besøgende. Scenariet er...

read more
WordPress – Fordele og ulemper

WordPress – Fordele og ulemper

Fordele og ulemper ved WordPress? Hvilket system skal du vælge til din hjemmeside? Du har sikkert googlet og spurgt dit netværk. I denne artikel kan du læse om de 5 største fordele ved WordPress og dermed få svaret på, hvorfor vi i Himmelblaa stort set altid arbejder...

read more