fbpx

5 Tips til hjemmesider

14. december 2020

Søger du inspiration til virksomhedens nye hjemmeside? Her får du Himmelblaas 5 tips til hjemmesider som gør jeres nye virksomhedshjemmeside lidt federe og mere brugervenlig.

#1 Sticky menu

Du har sikkert prøvet at scrolle ned i bunden af en side for at erfare, at du skal scrolle op i toppen igen for at navigere videre på sitet. Det er et irritationsmoment. I ren og skær irritation lukke du måske siden ned i forbifarten. Det havde du ikke tid til at vente på. Eller du havde glemt, hvad du skulle. Med en sticky menu har dine besøgende altid menuen lige ved hånden. Hos Flex Office Stavtrup og emailpro.dk har Gösta brugt sticky menus, se eksempler herunder. En sticky menu kan både anvendes på mobil og desktop, men vær opmærksom på, om den optager for meget plads på mobilen. Det leder os videre til feature #2.

Tips til hjemmesider
#2 Mobiloptimering

Det her punkt handler ikke kun om at dit webdesign skal være responsivt. Selvfølgelig skal det det, så det tilpasser sig skærmens størrelse på det stykke elektronik dine besøgende bruger. Pointen er, at et responsivt design i sig selv ikke altid er nok. Mange templates er responsive out-of-the-box, men yderligere tilpasninger kan være nødvendige. At ændre hvordan sitet vises på de små skærme kan være altafgørende for, hvordan sitet performer på mobil. På mobil bliver der naturligt nok længere mellem knapperne, fordi din tekst står i een spalte, måske større white spaces og i nogle tilfælde et mismatch mellem font og skærmstørrelse. Her kan du spare dine besøgende for megen scrollen (og irritation) ved at lave tilpasning af fontstørrelser, marginer og eventuelt antallet af knapper. Og score fem stjerner i brugervenlighed. Dét var nøgleordet til feature #3.

#3 Sticky button

Det handler om brugervenlighed og konverteringsrater. Knappen (eller knapperne) – Hvor skal den eller de være? That’s the question! Der kan både være for få og for mange. En universel løsning, som altid giver dig et passende antal knapper og en passende placering er en sticky button. Denne knap er ”sticky” til bunden af sitet og ”kører med” når dine besøgende scroller. Så har de altid knappen ved hånden, og kan gå til tjek ud, se dine kontaktoplysninger etc. på ethvert tidspunkt. Du kan have den samme knap på alle undersider, forskellige knapper på hver underside eller blot en sticky button på en udvalgt salgsside. Det er op til dine behov. Vær opmærksom på, at en sticky button, ligesom en sticky menu, vil stjæle noget af pladsen på skærmen. Det kan være uhensigtsmæssigt i forhold til dit webdesign, når det vises på en lille skærm.

I en undersøgelse, udført af Growth Rock, oplevede de en stigning i konverteringsraten på 5,2% ved at bruge en sticky button, hvor prisen var synlig med knapteksten ”Tilføj til kurv”. Det er altså ikke kun en design feature!

Tips til hjemmesider
#4 Fast bund

Hvorfor kræve at dine besøgende skal klikke hen på kontaktsiden for at komme til… Well kontaktsiden. Med en fast bund kan du let få det allervigtigste indhold med på alle sider. Uanset, om det er et sign up felt til et nyhedsbrev eller et en kontaktformular til at booke en rundvisning. Det kunne også være noget helt tredje såsom din virksomheds tre vigtigste USP’er. Det er op til jer!

Emailpro har Gösta brugt den faste bund til et sign up felt og hos Flex Office Stavtrup som en kontaktformular, hvor man kan booke en rundvisning i kontorfællesskabet. Se eksemplerne herunder. Apropos tilmeldingsfelter, så læs med i #5.

 

 

#5 Den unikke pop up

En pop up med et tilmeldingsfelt eller noget andet nyttigt er supereffektivt. Husk, at du også kan skræddersy indholdet i pop ups så de taler endnu mere direkte til den personer, som møder dem. Her tager du udgangspunkt i, hvilken underside pop up’en er placeret på. Handler undersiden om glutenfri fødevarer, kan du skræddersy teksten i pop up’en til denne specifikke underside til også at handle om det f.eks. ”Få glutenfrie opskrifter”. I mange e-mail marketing systemer kan du tilknytte forskellige pop ups til forskellige undersider, og det sikrer at dine besøgende altid bliver mødt med en relevant pop up. Det er bladguldsstøv på jeres konverteringsrate.

En andet vigtigt spørgsmål I skal tage stilling til, når I skal have en ny hjemmeside er, hvilket system den skal laves i. Læs mere i vores næste artikel.

Sådan skriver du en skarp landingside

Sådan skriver du en skarp landingside

En landingside hedder det på nydansk. Det gør ikke forvirringen mindre, at ordet i sig selv er et delvist oversat begreb fra engelsk. Kort fortalt, så er det her dine kunder ”lander” når de klikker sig videre fra en annonce eller et nyhedsbrev. Hér sælger du dit...

read more
Kickstart trafikken til din hjemmeside

Kickstart trafikken til din hjemmeside

I denne artikel får du tre forslag til, hvordan du kan generere trafik til din eller jeres site. Den nye hjemmeside er lanceret. Fedt! Nu sidder du og venter på at det vælter ind med trafik. Sitet er jo top-lækkert, så det burde vælte ind med besøgende. Scenariet er...

read more
WordPress – Fordele og ulemper

WordPress – Fordele og ulemper

Fordele og ulemper ved WordPress? Hvilket system skal du vælge til din hjemmeside? Du har sikkert googlet og spurgt dit netværk. I denne artikel kan du læse om de 5 største fordele ved WordPress og dermed få svaret på, hvorfor vi i Himmelblaa stort set altid arbejder...

read more