fbpx

B2B: Er den gode gamle direct mail død?

22. september 2020
Direct mails – Giver det stadig mening at sende direct mail – altså med posten? Ja! De giver stadig mening at sende direct mails, især i rigtig mange B2B-sammenhænge.   Opererer jeres virksomhed B2B, så er direct mails ofte et undervurderet medie. Imens vores forskellige virtuelle indbakker flyder over med e-mails, så er virksomhedernes fysiske postkasser ude ved vejen et overset touch point. Hér drukner jeres post ikke blandt ligegyldige spam-mails, pågående salgsmails og en vildfaren pop-up.   I dag skiller det fysiske brev sig ud fremfor de elektroniske nyhedsbreve, som vi modtager i hobetal.   Direct mail er en rigtig god mulighed for at målrette din kommunikation til virksomheder i den eller de branche(r), som har brug for dit produkt. I kapløbet om, at de skal vælge dig som leverandør får du et bemærkelsesværdigt forspring med et gennemført design og et veltilrettelagt forløb af din direct mail.

Du behøver ikke sende et katalog på 100 sider!

Hvad skal du så sende? Det er vigtigt at pointere, at du ikke behøver at sende et 100 sider langt katalog, når du sender en direct mail. I Himmelblaa har vi gode erfaringer med at sende direct mails med blot et brev der kort forklarer, hvem I er, og en flyer eller 4-sidet brochure med jeres produkter. Her er det dog vigtigt, at du er skarp på dit budskab og din call-to-action. Kan du kort redegøre for, hvordan du kan løse en af kundens udfordringer, og hvilke fordele der er ved at handle hos dig, så høster du nemme point.   Det fysiske format giver dig mulighed for at spille på flere tangenter end den moderne fætter til direct mails, det elektroniske nyhedsbrev. Ikke kun designet, men også dit valg af papir og trykkvalitet sender signaler til modtageren om din virksomhed. Det behøver ikke nødvendigvis være dyrt for at gøre et godt indtryk, men at investere penge i design, valg af papir og trykkvalitet sender signaler om eksklusivitet og kvalitetsbevidsthed. Her er dit brand image og standarderne i branchen gode rettesnore for, hvordan du skal prioritere dit budget på henholdsvis køb af papir og udgifter til trykkeri og grafiker. Branchestandarderne giver dig også et indblik, hvad du skal gøre, hvis du ønsker at adskille dig fra konkurrenterne.  

Hvad vil du have dem til at gøre, efter de har læst din direct mail?

Ligesom med al anden markedsføring, så er det essentielt at overveje, hvad du gerne vil have din modtager til at gøre, når de har læst din direct mail. Skal de ringe til dig, bestille en demo, besøge jer på en messe, få tilsendt farveprøver eller booke et besøg af en kørende sælger? At opfordre til en helt konkret handling øger chancen for, at modtagerne rent faktisk gør det, du ønsker.
Hvis kunderejsen til jeres produkt er lang og præget af overvejelser, så er det en rigtig god ide at ”opfinde” et eller flere bløde eller uforpligtende touch points på rejsen frem mod købet såsom en times uforpligtende rådgivning, en gratis demo eller et tidsbegrænset tilbud på jeres produkt. Måske ønsker du, at modtagerne skal udføre alle de ovennævnte handlinger? Her skal I spørge jer selv om, hvad der er mest realistisk, at en kommende kunde gør netop på dette stadie af kunderejsen. Er kunden med andre ord klar til at booke en times gratis rådgivning, eller er der et andet touch point, som vil det vil være mere hensigtsmæssigt, at kunden udfører først? Det kan f.eks. være at downloade en guide på jeres hjemmeside eller bestille en gratis demo.

Målretningen er ligetil!

Data- og analyseinstitutter såsom det nordiske data- og analysehus Geomatic sidder på en guldmine, når du skal have fingrene i adresserne, som du skal sende dine direct mails til. De dykker ned i deres data lake med 800+ variable, som bl.a. bygger på en bred vifte af tredjepartsdata og data fra offentlige registre. Herefter leverer de det opgravede guld (aka modtagerlister) til dig, som er klar til at trykke på kuverten til din direct mail indenfor den ønskede branche.  

Sådan planlægger du en direct mail kampagne

Til grafisk opsætning, indhentning af modtagerlister og koordinering med trykkeriet og Post Danmark skal du typisk beregne 6 uger. Planlægningen består i store træk af følgende.

  • Briefing af grafiker og evt. tekstforfatter 
  • Korrektur og godkendelse af layout 
  • Indhentning af modtagerlister 
  • Koordinering med trykkeri 
  • Kuvertgodkendelse hos Post Danmark 
  • Varsling af forsendelse hos Post Danmark 
  • Indlevering af materiale hos Post Danmark 

Derfor er Direct mail et af de medier, som kræver lidt mere planlægning. Bemærk, at Post Danmark skal varsles forud for selve indleveringen af dine forsendelser. Himmelblaa kommunikation kan designe og koordinere alt, hvad I skal bruge for at køre en succesfuld kampagne med direct mails fra design af konvolut og indhold til koordinering med Post Danmark.

Vil du sende en direct mail?

Himmelblaa tilbyder at varetage jeres komplette direct mail kampagne. Himmelblaa er dermed ansvarlig for grafisk opsætning, indhentning af modtagerlister, kuvertgodkendelse hos Post Danmark og overholdelse af de øvrige deadlines i forløbet.

Bemærk, at Post Nord tilbyder en introduktionsrabat på 15% til kunder, som ikke har benyttet direct mail indenfor de seneste 18 måneder. Læs mere hos Post Nord.

Få 15 min. uforpligtende sparring om din direct mail kampagne 

Ring eller skriv til Gösta 

Tlf. 3055 9970
[email protected]

Skræmmer dit hjemmeside design 75% af de besøgende væk?

Skræmmer dit hjemmeside design 75% af de besøgende væk?

Folk bedømmer din virksomheds pålidelighed på baggrund af dit hjemmeside design. 75% af dine hjemmesidebesøgende bedømmer din virksomheds troværdighed på baggrund af hjemmesidens design. Så, vækker designet på din virksomheds hjemmeside tillid, eller skræmmer det 75%...

read more
Falder dine kunder fra, imens din hjemmeside loader?

Falder dine kunder fra, imens din hjemmeside loader?

Øv, en langsom hjemmeside! 39% dropper at besøge din hjemmeside, hvis den tager for lang tid om at loade. Hvor lang tid, vi taler om? 47% forventer at en hjemmeside loader på maksimalt to sekunder, og gennemsnitligt venter vi højst 5 sekunder på en hjemmeside.Helt...

read more