Falder dine kunder fra, imens din hjemmeside loader?

1. september 2020

Øv, en langsom hjemmeside! 39% dropper at besøge din hjemmeside, hvis den tager for lang tid om at loade. Hvor lang tid, vi taler om? 47% forventer at en hjemmeside loader på maksimalt to sekunder, og gennemsnitligt venter vi højst 5 sekunder på en hjemmeside.

Helt kort: Ingen gider at vente på en langsom hjemmeside!

Gab, hvad venter vi på? Du har sikkert prøvet at sidde og vente på at en hjemmeside toner frem på skærmen. Måske tjekker du en mail imens, uden at opdage, at det tog adskillige sekunder for hjemmesiden at loade. Mest sandsynligvis er det dog, at du sidder utålmodigt limet til skærmen og venter nådesløst ligesom de 39% andre, som opgiver at besøge langsomme hjemmesider.

Ventetid på internettet er som en lang kø i Tivoli

-Så gider du måske slet ikke at prøve den forlystelse, og du går videre til den næste. Det samme gælder for hjemmesider. Her er udvalget bare endnu større, og risikoen for at blive overhalet af en konkurrent er derfor bekymrende stor. Hvor lang tid venter du selv, før du opgiver at gå ind på en hjemmeside? Ifølge statistikken venter vi højest 5 sekunder på at en hjemmeside loader, selvom halvdelen af os forventer, at en almindelig hjemmeside loader på blot to sekunder. Står siden ikke skarpt efter de 5 magiske sekunder, så har det gennemsnitlige menneske opgivet at besøge din side, og han eller hun forsøger sandsynligvis at finde tilsvarende produkt eller service hos en konkurrent. Farvel, og ikke på gensyn. 

En langsom hjemmeside er gift for din placering på Google 

Load-tiden har også stor betydning for hjemmesidens placering i Googles søgeresultat. Ikke nok med, at du går glip af de besøgende, som allerede havde besluttet sig for at besøge din hjemmeside. Lang load-tid fungerer som en sneboldeffekt, hvor du mister flere og flere potentielle besøgende. Dette skyldes, at Google opprioriterer hjemmesider, som loader hurtigt, i deres søgeresultater, fordi hurtige hjemmesider giver bedre brugeroplevelser. Når først Google har stemplet din hjemmeside som langsom, så har vi balladen, og du sidder måske og undrer dig over, hvor de besøgende bliver af.  

Hvordan tester du load-tiden?

Stol ikke på dit eget stopur, når du skal undersøge, hvor lang tid din hjemmeside tager om at loade. Din hjemmeside, som du sikkert har besøgt 100-vis af gange, loader væsentligt hurtigere på din egen computer end på computere, som endnu ikke har været inde på hjemmesiden. Derfor skal du testen sidens hastighed med et værktøj som GtMetrix.com eller PageSpeed Insights.

Hvorfor loader hjemmesider langsomt?

Der er rigtig mange årsager til, at hjemmesider loader langsomt såsom store billedfiler eller dårlig (dog ofte billig) hosting eller mange re-directs. Du kan ofte give førstehjælp til en langsom hjemmeside ved at skifte til en bedre hosting og komprimere billederne på siden. Dårlig kodning, valg af fonte og manglende caché er andre hyppige årsager til at en hjemmeside er langsom. Dog er det ofte en uheldig cocktail af mange faktorer, som kræver et kig på den konkrete hjemmeside. I værktøjet GtMetrix.com, som er nævnt herover, vil du ofte også få svar på, hvorfor den testede hjemmeside er langsom.

Har du brug for hjælp til at finde årsagen til, hvorfor din hjemmeside loader langsomt? Du er altid velkommen til at kontakte Himmelblaa for 30 min. gratis sparring.

Få en flot og hurtig webshop med Shopify

Få en flot og hurtig webshop med Shopify

Skal du have lavet en webshop i et knivskarpt design? Så er Shopify et godt bud! Har du ikke allerede en hurtig hjemmeside, så er det en stor fordel at lægge din webshop i et system som Shopify, som giver en strømlinet brugeroplevelse med kort load-tid. Når vi handler...

læs mere
WooCommerce – Det populære system til webshops

WooCommerce – Det populære system til webshops

WooCommerce er verdens mest populære open-source webshop-løsning. Selve platformen er gratis at tilknytte til et WordPress site, og den giver mange muligheder for at tilpasse webshoppen til dine behov og ønsker. Kigger man på anmeldelserne af WooCommerce ser man at...

læs mere
Strukturér indholdet til din hjemmeside med et sitemap

Strukturér indholdet til din hjemmeside med et sitemap

I denne artikel finder du inspiration til, hvordan du kan lave et sitemap til din hjemmeside. Et sitemap giver dig et overblik over indholdet, og hvordan det skal fordeles på siden og i menustrukturen. En intuitiv og let-overskuelig navigation gør det lettere for dine...

læs mere