Nyhedsbreve
Er der nogen, der gider at læse nyhedsbreve i det 21. århundrede?
Altså nyhedsbreve hvor du taler om din virksomhed og dine produkter – for at sælge.
Ja! Det er der rigtig mange mennesker, der gider. Uanset, hvad din mavefornemmelse siger, så er der rigtig mange virksomheder, der sælger rigtig godt via nyhedsbreve og e-mail marketing. Det er et faktum. Undersøgelser viser at virksomheder opnår en ROI på helt op til 42:1 med nyhedsbreve.
Et nyhedsbrev i dag er ikke blot en opdatering til dine kunder med nyheder fra din forretning. Nej, det er i højere grad et inspirationskatalog, hvor du hjælper dine kunder med at løse deres problemer.
Her er det underordnet, om du sælger tøj, hobbyartikler eller fiskefoder. Kunderne ønsker inspiration og viden indenfor alle brancher – såfremt de rigtige mennesker er tilmeldt dit nyhedsbrev, selvfølgelig.
Lad robotten sende dine nyhedsbreve
Nyhedsbreve i det 21. århundrede handler i lidt mindre grad om at sende ugentlige nyheder. I højere grad handler det om at automatisere din e-mail marketing. Det kunne være med en serie af e-mails, som præsenterer din virksomhed og dine produkter, og som sendes automatisk til alle nye modtagere. Dette kaldes også et velkomst-flow, fordi det on-boarder kunderne til din virksomhed og vækker tillid og troværdighed.
Send automatisk E-mails til kunder, der har vist interesse
Har du prøvet af få en e-mail om netop de produkter, du har kigget på i en webshop, kun få timer efter besøget? Der sidder ikke en medarbejder fra den pågældende webshop og skænker dig en velment tanke. Denne type e-mail opsættes automatisk, så du pr. automatik ”følger op” på kunder som har vist interesse for et produkt. Her kan du skrue op for charmen i et flow af gode grunde til, hvorfor kunden skal vælge dit produkt, hvad andre kunder siger om produktet osv.
På samme måde findes der et utal af andre flows, du kan opsætte, så dine ugentlige nyhedsbreve i højere grad bliver erstattet af automatiske flows. Automatisering behøver på ingen måde forringe brugeroplevelsen. Tværtimod! Når du ”genbruger” dit materiale kan du løbende teste og optimere, så du kommer tættest muligt på at sende de perfekte nyhedsbreve, som også giver dig de bedst mulige resultater. Du kan f.eks. sende en automatisk e-mail, når dine kunder har fødselsdag eller 3 uger i forvejen, så de kan skrive dine produkter på deres ønskeliste. Kun fantasien sætter grænser!
Udnyt kundens adfærd og andre informationer
For at kunne udnytte informationer såsom dine kunders fødselsdato eller deres adfærd på din hjemmeside, så er det selvfølgelig afgørende, at du har informationerne til rådighed. Oplysninger så som fødselsdato, interesser, terminsdato eller fornavn skal du selvfølgelig spørge om, hvis du ønsker at bruge dem. Derfor er det vigtigt at lægge en strategi for din e-mail marketing, så du kan indhente de rigtige oplysninger med det samme. Alternativt kan du indhente oplysninger om dine kunder løbende ganske enkelt ved at spørge dem. Du kan også bruge viden om dine kunders adfærd i dine tidligere e-mails bl.a. ved at udvælge kunder, som har klikket på specifikke links. Klikker du på en knap eller et link om, hvordan du skrifter en vandhane, så er det sandsynligt, at du står overfor at skulle købe og montere et nyt armatur.
Hvordan får du en modtagerliste?
For at få succes med dine nyhedsbreve kræver det selvfølgelig, at du sender dine e-mails til flere end familie og venner, som sikkert har tilmeldt sig, hvis du har en mindre, nyopstartet virksomhed. Har du en større virksomhed med 5.000 eller 10.000 modtagere, så har du stadig brug for at få tilført frisk blod til din modtagerliste. Nogle produkter har en livscyklus, som muliggør regelmæssige genkøb, imens andre produkter er knyttet til en bestemt periode af vores liv såsom f.eks. babyudstyr. Her er det vigtigt at kende sine produkter og deres livscyklusser for at vurdere, hvor stor en tilgang af nye modtagere der skal til for at opretholde salget til din modtagerliste.
Få nye modtagere med en whitepaper
Det er en rigtig god ide at give dine potentielle modtagere og kunder en eller flere skarpe grunde til, hvorfor de skal skrive sig op til dit nyhedsbrev. Forud for tilmelding skal du forventningsafstemme, så det de skriver sig op til, faktisk er det, de modtager. En strategi er at give nye modtager et dokument om et emne, som interesserer dem. Gerne noget, som fanger deres opmærksomhed i en sådan grad, at de øjeblikkeligt stopper med at scrolle, hvis de møder det i deres feed på Facebook. Her kan du med såkaldte Lead Ads tilføje nye modtagere direkte til din modtagerliste i dit e-mail marketing system.
Dokumentet kan være en guide eller en tjekliste om et presserende problem, du ved, dine kunder har eller en inspirationskilde til noget, som dine kunder har en brændende interesse for. Denne type af guider, tjeklister og inspirationskilder omtales ofte som whitepapers, som er en effektiv strategi til at tiltrække nye og relevante modtagere.
Alternativt kan du fordele samme indhold i det såkaldte velkomst-flow, så kunderne drypvis får ny viden eller inspiration fremfor at skulle fordøje hele herligheden på èn gang. En PDF på 30 sider kan vælte selv den mest ivrige læsehest af pinden på en trist gråvejrsdag.
Nu hvor vi taler om nyhedsbreve…
Har I så en relevant modtagerliste, som I sender nyhedsbreve til? Vi kan hjælpe med at indsamle flere modtagere bl.a. ved at skrive en relevant e-bog for jer.